菊繋ぎ紋 桜の文字盤製作

・割り出し Indexing

菊繋ぎ文様の基準となる十字線をマーカーでいれていきます。

 The crosshairs as a reference for Kikutsunagi motifs will be had with a marker.

・十字原点出し Cross reference marking

割り出しによるマーカーの線上を十字に削り出していきます、菊繋ぎ文様の基準となるので非常に重要な作業になります。

It will cut out the marker line by indexing into a cross, it will become a very important work as it becomes the criterion for the chrysanthemum pattern.

・直線深入れ作業

十字の中心線を基準に等間隔に直線を深めに入れていきます。

直線が斜めになったり曲がったりすると文様が歪むため慎重に進めていきます。

I will put a straight line deeper at even intervals with respect to the center line of the cross.

We will proceed carefully because the straight line motifs is distorted when bent or skewed 

 

・直線端部 深入れ Linear end Deep insertion

切子文字盤において、難易度の高い工程になります。

中心部分に比べ端面部は支える部分が非常に少ないため指で添えるように支え、

削っていかなければなりません、そのため熟練した職人のみが行える高度な作業になります。

In the facet dial, it becomes a process with a high degree of difficulty.

Compared to the center part, the end face part supports very hardly so that it fingers together,

 

You have to shave it, so it will be an advanced work that only skillful craftsmen can do.

・菊繋ぎ斜入れ Chrysanthemum splinter cutting

格子状に深入れされた直線を跨ぐように斜めに切れ目を入れていきます。

ここまでの直線が目安となり斜めの線が入ることによって菊繋ぎの模様が徐々に浮かんできます。

We will put the cut at an angle so as to straddle the depth put straight lines in a grid pattern.

A straight line up to this will serve as a guide and a pattern of chrysanthemums will gradually come up by entering diagonal lines. 

・仕上げ Finishing

最終仕上げになります。斜めの線が様々な角度から交差し菊繋ぎの文様が次第に現れます

最後まで集中力を切らさず丁寧に仕上げていきます。

It will be the final finish.

The oblique lines intersect from various angles and the pattern of chrysanthemum appears gradually

 

And I will finish carefully without breaking my concentration until the end.